perjantai 16. joulukuuta 2011

16. Joulukuuta


Horma, Heimo, Torsti ja Elviira asettuvat taloksi Juuson luolaan. Ohtokin osoittautuu lopulta mukavaksi oravaksi. 
 
Horma on ikionnellinen saadessaan syödä vatsansa täyteen heinää. Sillä onkin ollut kova nälkä jo pidemmän aikaa. ”Juuso, täällä sinun luonasi on melkein yhtä mukavaa kuin minun kotitallissani. Täällä on heinää ja lämmin tunnelma”, Horma kertoo.

”Voi Horma, onko sinulla näin hieno koti? Olisi ihana tulla luoksesi viettämään joulua!” Torsti, Heimo ja Elviira huudahtavat.

Horma innostuu. ”Totta kai te voitte tulla, ystäviähän tässä ollaan!”

Torsti, Heimo ja Elviira ilahtuvat ikihyviksi, ja he alkavat miettiä, mitä maatilan töitä he voisivat tehdä.
”Minä voisin pyydystää hiiriä tallissa!” Elviira innostuu. 

”Minä voisin istua tuuliviirin päällä ja raportoida muuttuvaa säätilaa!” Torsti kertoo tohkeissaan. ”Olen siinä jo nyt tosi hyvä!”

Heimo on hiljaa. ”Siilille ei taida olla oikein mitään maatilan töitä. Vaivaksi vain olisin.” 
Horma lohduttaa lannistunutta ystäväänsä. ”Heimo, totta kai sinä tulet, saat auttaa minua tallin töissä. Niissä on kuule paljon, mistä jakaa!” 

Heimo ilahtuu. ”Voi, se olisi kyllä todella hienoa sinulta Horma!”

Metsän viisain, uroshirvi Juuso kertoo joukkiolle hurjia tarinoita metsässä käyskentelevistä susista ja siitä, miten pitää toimia, jos sellaisen kohtaa. Vähitellen väsymys voittaa, ja Horma kumppaneineen vaipuvat syvään uneen metsän viisaimman luolassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti