perjantai 23. joulukuuta 2011

23. joulukuuta


”No hei Horma!” Virkku huutaa Hormalle. ”Minä kun luulin, että et koskaan palaisi!”

”Tässähän minä taas olen, Virkku”, Horma toteaa.

”No, tuliko sinusta joulupukki?” Virkku kysyy uteliaana.

”Ei minusta tullut, koska joulupukki on oikeasti ihminen, eikä vuohi.”

”Nytkö se sinulle vasta valkeni? No parempi myöhään, kuin ei milloinkaan. Olet varmaan hirveän pettynyt ja poissa tolaltasi”, maanittelee Virkku Hormaa.

”Olenhan minä. Kävin läpi aikamoisen seikkailun, enkä silti onnistunut muuttumaan joulupukiksi. Kaikki se oli täysin turhaa!” Horma kertoo pettyneenä.
”Voi Horma-parka! Kuulehan, minun pitää näyttää sinulle yksi jouluun liittyvä juttu, joka taatusti piristää päivääsi!” Virkku kertoo innoissaan.

”Ei kai meillä tässä enää mikään kiire ole”, Horma toteaa. ”Mennään vaan!”

Virkku opastaa Horman aidanraosta pellolle. Virkku pomppii lumihangessa kuin vieteri, ja Horma taivaltaa vaivoin eteenpäin. Virkku johdattaa Horman pellon keskellä sijaitsevaan latoon, jota ei ole käytetty vuosiin. Se on lumen painosta aivan romahtamaisillaan. Horma astuu sisään.

”Kuulehan Horma. Isäntäväki on aivan suunniltaan katoamisestasi. Jos osaisimme puhua, kertoisimme, miten yritimme estää lähtöäsi, mutta kun me emme osaa. Ja tiedätkö, mitä he ovat sanoneet! He ovat sanoneet, että viettäisivät mieluummin joulunsa tallissa kanssasi, kuin sisällä talossa minun kanssani! Ja sitä minä en hyväksy!” päättää Virkku puheensa.


Se nostaa käpälänsä kynnet terävinä ilmaan ja huitaisee Hormaa kuonoon ja jalkoihin. Horma kirkaisee, ja Virkku tempaisee karkuun.

Hormaan sattuu hirmuisesti, ja se jää yksin latoon. Tällä tempulla Virkku taitaa saada joulunsa talonväen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti