perjantai 2. joulukuuta 2011

2. Joulukuuta


Horma on innoissaan matkasta Kötöaholle, vaikka ei ole siellä koskaan käynytkään. Tähän mennessä se on nähnyt nykyisen kotinsa lisäksi vain vanhan kotitilansa, missä olivat sen äiti, isä ja kaksi pikkusiskoa. Horma alkaa suunnitella matkaansa huolellisesti.

”Kuule Horma, isäntä ja emäntä kuolevat huolesta, jos he huomaavat sinun lähteneen pois”, Lemmikki-lammas toteaa. ”Et sinä noin vain voi lähteä Kötöahoon seikkailemaan.”

”Mietin sitä viime yönä paljon, ja minusta tuntuu, että tähän ongelmaan löytyy jokin ratkaisu”, Horma toteaa ja katsoo sorkkiaan, jotka tuskin erottuvat tallin lattian olkien alta.

Samassa tallikissa Virkku korottaa ääntään.

”Kuulehan Horma, minä olen pitkän elämäni aikana viettänyt lukuisat joulut talonväen kanssa sisällä lämpimässä. Voi että se on ihanaa! Saan nukkua leivinuunin päällä ja latkia kermaa minkä jaksan. Kumma kyllä, talonväellä on tapana koristella joka paikka olkikoristeilla. En ymmärrä, miksi ne haluavat tuoda tallin haisevat oljet omaan taloonsa, ja vielä paraatipaikoille. Mutta kuule, niillä on siellä myös sellainen hirveän suuri oljesta tehty pukki. Siihenhän voisi vähän kiinnittää karvojasi, ja talonväki menisi täysin lankaan!”

”Oi mainiota, tehdään se heti!” Horma kiljahtaa.

”Valitettavasti päiväsaikaan se herättäisi suuria epäilyksiä”, Virkku toteaa. ”Meidän täytyy toimia ensi yönä, kun talonväki nukkuu. He säilyttävät koristeita vintillä, ja minä olen tarpeeksi ketterä hiipimään sinne. Zorro tulee minun mukaani.”

Zorro, maatilan mustaturkkinen noutaja, nostaa päätään varovasti.


”Kyllä mä mielelläni hyvää asiaa tuen”, se sanoo ja lysähtää maahan makaamaan.

”Toimitaan siis näin”, Horma tuumaa ja jää levottomana odottamaan päivän painumista mailleen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti